Hvis du gerne vil have flere kunder, og føler, at du allerede gør alt det rigtige eller knokler for at tiltrække de kunder du har, så er det sandsynligvis et tegn på,
at du handler taktisk. Det er IKKE et tegn på at dine produkter eller ydelser ikke er gode nok!
Mange selvstændige har problemer med at få kunder nok, fordi de handler taktisk. Selv når de knokler og ”gør” alt det forskellige eksperter siger, så udebliver resultaterne (fordi mange eksperter kun fokuserer på ét element).
Så hvad vil det sige at handle taktisk?
Når du handler taktisk fokuserer du på de værktøjer du bruger i stedet for at lave en langsigtede plan (strategi.). Typiske tegn på, at du handler taktisk er, at du tænker: ”Når først jeg har seo-optimeret min hjemmeside, så kører det” eller ”Når først jeg har 10.000 likes på min facebookside, så er lykken gjort” eller ”Når først jeg har udviklet et fantastisk digitalt produkt, så bliver det nemt” eller ”når først jeg skriver super gode nyhedsbreve, så sker det”.
Når du fokuserer på enkelte elementer og tænker, at de er løsningen til at tiltrække flere kunder, så handler du taktisk. Det er ikke noget galt med værktøjer som at blogge, seo-optimerer eller at have en facebookside, det er udemærkede værktøjer. Men det er kun værktøjer, og uden en strategi vil de sluge meget af din tid, uden at skabe de resultater du kunne få, hvis du handlede langsigtede og strategisk. Du vil sprede din energi på alt for mange forskellige mere eller mindre tilfældige elementer.
Hvorfor er det en fordel at handle strategisk?
Når du handler strategisk lægger du en langsigtede plan for, hvordan du skaber de resultater du ønsker i din virksomhed. Du kigger altså på målet først og lægger derefter en plan. Der er selvfølgelig forskellige strategier du kan bruge, men den bedste strategi er at skræddersyer en plan, der passer specifikt til dig, dine styrker og fokuserer specifikt på dine ideelle kunder. Først bagefter finder du ud af, hvilke elementer og markedsføringsværktøjer du vil bruge. Du kigger på hvilke værktøjer, der passer til netop dig og til at tiltrække dine ideelle kunder.
Når du handler strategisk vil du vinde over dem, der handler taktisk!
Når du handler strategisk er du fokuseret – og du ved, hvad dine vigtigste opgaver er. Når du handler taktisk kan du blive meget følelsesmæssigt involverede, fx hvis du ikke får fyldt et kursus op eller hvis en e-mail ikke skaber de ønskede resultater.
En fordel ved at handle strategisk
En fordel ved at handle strategisk er, at de forskellige elementer i din salgsproces ikke ”behøver” at være perfekte. Det vigtige er IKKE, at du skriver den perfekte e-mail, den perfekte blogpost eller den perfekte salgside. Det vigtige er, at du har lavet en langsigtede strategi med flere forskellige elementer der spiller sammen og virker, så du tiltrækker flere kunder (og selvfølgelig er det vigtigt, at du har et god produkt.).
En middelmådig tekstforfatter vil slå en super god tekstforfatter, hvis den middelmåde tekst forfatter har en strategi, der virker. Det er ikke ét enkel element som fx at blogge, seo-optimere din hjemmeside eller at skabe forløb eller digitale produkter, der gør forskellen. Det handler om at have en langsigtede plan, hvor du vælger værktøjer ud, der spiller sammen og som er optimale til at tiltrække lige præcis dine specifikke kunder.
Har du brug for hjælp til at tiltrække flere kunder og skabe flere salg med en strategi, der er skræddersyet til dig og din virksomhed? Så har du lige nu mulighed for at følge forløbet:
”Design din fremtid, din virksomhed og dit liv, så det passer til dig.”
Har du spørgsmål eller kommentarer, så send en mail afsted til mig på line[a]friogkreativ.dk. Jeg bliver altid glad for at høre fra dig :)
Jeg håber at du har fundet inspiration til at arbejde smarter (og mere strategisk) frem for harder (taktisk).
Hav en fantastisk dag!
Alt det bedste
Line Larsen
Cand.mag i Psykologi og Udviklingsprocesser
Lev af det du brænder for med Fri og Kreativ
P.S. Jeg vil lige understrege, at det er ved at være sidste chance, hvis du vil have hjælp til at tiltrække flere kunder og skræddersy en langsigtede plan, der passer til dig, din virksomhed og dine ideelle kunder.
Hvis du vil tages i hånden og skridt for skridt opbygge en strategi, der arbejder for dig, – så kan du se meget mere om hvordan du får hjælp på forløbet, der løber over 7 måneder HER (Vi går specielt i dybden med din strategi på modul 5.modul, når grundlaget er lagt på de 4 forrige moduler.)